Více informací

27,5"

 

Mountainbiková scéna už nenabízí jen dva, ale hned tři rozměry kol. A mnozí z vás se možná ptají, který z nich je "ten správný" a jestli je třetí rozměr opravdu potřeba. Abychom na tuto otázku dokázali odpovědět, provedli jsme důkladný výzkum a srovnávací jízdní testy, jak se každý rozměr chová v různých podmínkách a v závislosti na jízdním stylu. Závěry, ke kterým jsme došli, nás nejen přesvědčily o tom, že rozměr 27.5" má budoucnost, ale hlavně nám pomohly tento rozměr zařadit do MTB segmentu modelové řady 2014.

 
Kola o rozměru 27.5 palce přinášejí vynikající jízdní vlastnosti bez kompromisů, které nacházíme u kol o rozměru 26" a 29" palců. S příchodem rozměru 27.5" se rozšířil mylný názor, že z hlediska jízdních vlastností se nachází přesně mezi rozměry 26" a 29".
Jak ukázaly naše jízdní testy, kola 27.5" v sobě kombinují to nejlepší z obou "konkurenčních" rozměrů a nikdy nebyl výsledek přesně uprostřed. Pokud jde o hmotnost, 27.5" kola mají blíže k 26", jsou lehká a hravá.
Z hlediska efektivity a jistoty ovládání se naopak podobají 29" kolům a v mnoha ohledech je překonávají.
Namísto představení jednoho 27.5" modelu čistě z povinnosti přichází Giant s kompletně novými 27.5" modely, které maximálně využívají všech předností standardu 27.5".

Každý jezdec na kole pociťuje dva typy hmotnosti, které mají vliv na chování kola při jízdě: celková hmotnost kola a obvodová hmotnost kol. V následující kapitole vysvětlíme, jak tyto dvě síly a různé velikosti kol ovlivňují dynamiku jízdy.

 

Porovnali jsme hmotnost identicky osazených kol ve všech rozměrech a zjistili poměrně zásadní rozdíly. Nejlehčí je pochopitelně tradiční rozměr 26“, rozdíl na 27.5“ ale není tak velký, zatímco 29“ je oproti 27.5“ o poznání těžší. Každý ušetřený gram vám pomůže jet o něco rychleji a s menší námahou.

 

Statická hmotnost kola o rozměru 27.5 (tj. ráfek, plášť, duše) je pouze o 5 % vyšší ve srovnání s identickým 26“ kolem, zatímco 29“ kolo je oproti 27.5“ o dalších 7 % těžší. Tady se ukazuje, jak se zdánlivě malý rozdíl v průměru kola projeví značným rozdílem v hmotnosti, a tím pak horším výkonem kola při stoupání a zrychlování. A když uvedeme kola do pohybu, přihlásí se o slovo fyzika a díky zákonům pohybu (resp. rotace) je efekt statické hmotnosti násoben (obvodová hmotnost). Jak už bylo zmíněno, 27.5“ kola přinášejí oproti 29“ kolům úsporu hmotnosti (statické), ovšem při jízdě, a zejména při akceleraci, je tento rozdíl ještě umocněn.

 

Statická hmotnost kol
Lehčí kola (pláště) pomáhají lépe akcelerovat a snižují celkovou hmotnost biku, což je podstatné především u závodních kol, kde rozhodují i malé rozdíly.

 

Z hlediska akcelerace jsou 27.5“ velmi podobná kolům 26“, překonávají tak línější 29“ kola. Navíc nerovnosti překonávají téměř stejně snadno jako 29“ kola. Obě tyto vlastnosti zlepšují efektivitu šlapání.

 

Větší průměr kola snižuje úhel náběhu, tzn. úhel, pod jakým kruhový objekt – v našem případě kolo – najíždí na hranatý objekt, tedy na překážku. Což je pro jízdu v terénu dobré. Teď trochu čísel: 29“ kolo se přes šesticentimetrovou hranatou překážku převalí o 14 % efektivněji než 26“ kolo, v případě kola 27.5“ je to 9,8 % oproti 26“. Další metodou, jak analyzovat úhel náběhu, je měření ve stupních, jak ukazuje grafika – čím je úhel mírnější, tím snadnější je překonání překážky, jízda je tak plynulejší a bezpečnější zároveň. V tomto ohledu vyhrávají 29“ kola, rozměr 27.5“ ale zaostává jen o málo. A navíc s výraznou úsporou hmotnosti!

 

Jak už jsme naznačili, jedním z nejdůležitějších aspektů 27.5“ kol je lepší akcelerace oproti jejich 29“ rivalům. Jezdec tento rozdíl pocítí především v momentě, kdy jde ostře do pedálů, odezva na vynaloženou energii je rychlejší. Vliv na to má nejen zmíněná celková statická hmotnost, ale i to, jak je hmotnost kol rozložena – čím je dále od středu náboje, tím je akcelerace horší. Pokud tedy máme 29“ kolo vážící 1000 gramů a proti němu 26“ kolo o stejné konstrukci a hmotnosti, akcelerace bude horší u 29“ kola, a to kvůli ráfku o větším průměru a delším drátům (hmotnost je rozložena dále od náboje). Klíčem k pohotové akceleraci je snižování hmotnosti ráfků, drátů, niplů, plášťů i duší. Grafika ukazuje, že 27.5“ kolo je při akceleraci jen o 1,5 % pomalejší než identické 26“ kolo, zatímco 29“ ztrácí na 26“ výrazně více – 3,6 %.

 

Přes nerovnosti a překážky se 27.5“ kola převalují s mnohem větší jistotou v ovládání kola než u rozměru 26“, což se projevuje plynulejší průjezdností zatáček, lepší akcelerací a vyšší účinností brzdění. V tomto ohledu mají 27.5“ kola blíže k 29“, rozdíl už ale není tak velký jako směrem dolů k 26“.

 

Čím větší je průměr kola, tím větší je také styčná plocha mezi pláštěm a povrchem, což se projevuje lepší trakcí a současně se zlepšuje akcelerace, brzdění i zatáčení. Zajímavé je, že styčná plocha u 27.5“ kol je téměř stejná jako u 29“ kol.

 

Větší průměr kola s sebou přináší jeden negativní aspekt, a sice že čím větší je průměr kol, tím větší je i rám – a to má za následek nežádoucí ztrátu tuhosti rámu i ráfků. Rám, který se „kroutí“, je při jízdě „neklidný“ (hůře se ovládá), má horší akceleraci a tím je jízda namáhavější a méně pohodlná. Rámy 27.5“ mají v tomto směru lepší výsledky než 29“, jejich ovladatelnost (vedení terénem) je o poznání lepší.

Tuhost rámu
Boční (stranová) tuhost rámu přímo souvisí s velikostí kol. Aby se podařilo větší kola do rámu optimálně napasovat, je zapotřebí rozměry rámu prodloužit. Pokud tedy porovnáme stejné kolo ve stejné velikosti, v provedení s 29“ koly bude kroucení do stran (v oblasti středu a hlavy) vyšší než u rozměrů 27.5“ a 26“. A to je samozřejmě nežádoucí, zejména při silovém šlapání nebo v ostrých zatáčkách působí kolo tak, že nedrží stopu.

Tuhost kol
V případě boční tuhosti kol platí v podstatě to samé jako o tuhosti rámu. Ráfky většího průměru a delší dráty přispívají ke kroucení celku, což se opět negativně projevuje hlavně při akceleraci a v zatáčkách.

 

Pokud chtějí konstruktéři vytvořit kolo se smysluplnou a funkční geometrií, při designování rámů pro kola většího průměru nemají lehkou práci. Platí to především u rámů malých velikostí – jak se snižuje velikost rámu, hlavová trubka se naopak zvyšuje (ve vztahu k výšce sedla). Na 26“ a 27.5“ kolech to není až takový problém jako v případě 29“ kol, tam už jsou konstruktéři hodně limitováni.